Protest tegen cruiseschepen

24 september 2013 door  
Opgeslagen in Cruisenieuws

demonstratie-venetie
Zo’n 50 demonstranten, gekleed in wetsuits en gesteund door 1.000 aanhangers, hebben al peddelend in het kanaal de intocht van de cruiseschepen meer dan een uur vertraagd. Het protest was gepland op een drukke dag op het kanaal. Op 21 september voeren er maar liefst twaalf cruiseschepen langs Piazza San Marco, veel meer dan het dagelijkse gemiddelde van twee schepen.

“De demonstratie was een groot succes en we hopen nu dat de regering gebruik zal maken van dit momentum en de cruiseschepen uit de lagune van Venetië zal weren” zei Silvio Testa, de woordvoerder voor de demonstranten. Actievoerders zwaaiden met banners met daarop “Geen grote schepen”.

Protest tegen cruiseschepen
Actievoerders eisen dat het Venetiaanse stadsbestuur enorme cruiseschepen met een capaciteit van 4.500 passagiers uit de kwetsbare lagune weert. De zogenaamde “monsterschepen” zorgen voor vervuiling en schommelingen in het waterpeil die de fundering van de eeuwenoude gebouwen kunnen aantasten. De vervuiling veroorzaakt door cruiseschepen is de grootste zorg van de actiegroep. “Zo’n schip stoot in een uur meer schadelijke gassen uit dan 15.000 auto’s,” beweert Testa. Bovendien blokkeren de cruiseschepen dikwijls mooie vergezichten. De scheepsramp met het cruiseschip Costa Concordia, begin dit jaar voor de kust van het eiland Giglio, heeft de bezorgdheid over deze gevoelige locatie alleen maar doen toenemen.

De rederijen beweren dat de schepen weinig schade en vervuiling toebrengen aan het kwetsbare Venetië. Verdedigers van de schepen zeggen bovendien dat 5.000 lokale families ondersteund worden door de banen die gecreëerd worden door het cruisetoerisme. De tegenstanders zeggen juist dat het karakter van de stad verpletterd wordt door de dagelijkse golf van toeristen die uitstappen, een souvenir kopen en vervolgens de stad weer verlaten. Afgelopen zaterdag zijn er zo’n 35.000 cruise toeristen aangekomen, wat gelijkstaat aan meer dan de helft van de lokale bevolking.

Ook Unesco, de culturele tak van de Verenigde Naties, heeft al eerder de Italiaanse autoriteiten verzocht de toegang van grote cruiseschepen tot Venetië in de toekomst te beperken. De kanalenstad is door Unesco immers aangewezen als cultureel werelderfgoed. Jaarlijks doen ongeveer 300 grote cruiseschepen Venetië aan, aldus de organisatie. De Italiaanse overheid wordt dringend aangespoord om alternatieve plannen voor vervoer over water naar Venetië te ontwikkelen.

40.000 ton limiet
Silvio Testa zei dat negen van de twaalf schepen die op zaterdag naar Venetië kwamen, boven de 40.000 ton wegen, wat de maximale limiet is voor schepen die Venetië passeren. Na de ramp met de Costa Concordia heeft de Italiaanse regering cruiseschepen van meer dan 40.000 ton verboden om dichtbij de kust of cultureel erfgoed te varen. Maar cruisemaatschappijen kunnen het verbod heel makkelijk omzeilen aangezien er geen alternatieve toegangswegen zijn om de haven van Venetië te bereiken. Het verbod kan dus alleen gehandhaafd worden wanneer er alternatieve routes naar de binnenstad van Venetië komen. Maar het uitbaggeren van nieuwe kanalen zou jaren in beslag nemen.

Afgelopen zaterdag leken protestanten en politici toch klaar de grote cruiseschepen een halt toe te roepen. Andrea Orlando, de minister van milieu, zei dat hij zou volgende maand met een voorstel zal komen voor een geleidelijke omschakeling van schepen naar Marghera, een haven op het vasteland in de lagune. “De tijd voor een besluit is aangebroken, de grote schepen moeten zo spoedig mogelijk vertrekken,” zei Giorgio Orsoni, burgemeester van Venetië.

Reageer!

Laat weten wat jij van dit artikel vindt...
Kom je hier vaker? Regel een plaatje bij jouw reacties m.b.v. een gravatar!

*